Tydzień języka polskiego w Gimnazjum nr 11 w Poznaniu

Share

Tego roku, w dniach od 20 do 24 lutego, po raz pierwszy w naszej szkole, odbył się Tydzień Języka Polskiego. W ciągu zaledwie pięciu dni wydarzyło się więcej, niż mogliśmy przypuszczać, a to za sprawą pań polonistek i uczniów, którzy w akcję bardzo chętnie się włączyli.

Wszystko, co w szkole się w tym czasie działo miało na celu uczczenie Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego przypadającego na 21 lutego oraz rozpropagowanie wśród młodzieży myśli, że język polski nie musi być nudny.

Przede wszystkim szkoła zmieniła nieco swój wygląd. Uczniowie poszli do domów w piątek po lekcjach, a w poniedziałek rano ich oczom ukazał się niezwykły widok. Dajmy na to schody – jakby za sprawą czarodziejskiej różdżki pojawiły się na nich kolorowe sentencje mówiące o wartościach płynących z czytania. Albo hol – przestrzeń zajęły poetyckie ławeczki upamiętniające największych polskich poetów współczesnych. Każde szkolne drzwi ozdabiał cytat z ważnej książki, a na korytarzu czekał „dziurawy” Adam Mickiewicz, zapraszając uczniów do zrobienia sobie z nim zdjęcia.

Tydzień zaczęliśmy od wieczornej projekcji filmu „Syzyfowe prace”. W ramach dopełnienia tej inicjatywy, mieliśmy za zadanie zaprojektować okładkę pasującą do płyty z tymże filmem. Ponadto już w poniedziałek, na stronie internetowej szkoły, dostępne było wydanie specjalne gazetki Głos Gimnazjalisty G11. Opisano w nim najczęstsze błędy językowe oraz poradzono, jak im zapobiegać, przybliżono historię języka polskiego oraz zamieszczono reportaż o niecodziennym polonistycznym zadaniu domowym.

Na przerwach wręcz wskazane było wstąpienie do biblioteki, gdzie mogliśmy puścić wodze fantazji przy pisaniu wspólnego opowiadania. Lekcje natomiast urozmaicono zagadkami dotyczącymi gwary poznańskiej, nadawanymi przez radiowęzeł. Konkurs ten pokazał, na ile piątkowscy uczniowie znają swój lokalny język. Odpowiedzi udzielaliśmy w bibliotece.

Ponadto nauczyciele zachęcali nas do szukania najzabawniejszego tytułu książki oraz wartego zapamiętania cytatu z literatury. Nie było to łatwe zadanie, szczególnie, że miało zakończyć się wyłonieniem zwycięskich propozycji i wręczeniem nagród ich autorom.

We wtorek wytypowani przez polonistki uczniowie od rana czuli presję wywołaną kolejną dawką rywalizacji. Tym razem ich zadaniem było zmierzenie się z językiem polskim w formie Szkolnego Konkursu Wiedzy o Języku. Walkę o miano Mistrza Kultury Języka G11 wygrała Marta Matuszewska z klasy III a. Gratulujemy!

Dodatkowo atrakcją tego dnia był wykład prof. Ewy Kołodziejek z Uniwersytetu Szczecińskiego zatytułowane: „Kto rządzi językiem”. Pani Profesor, popularyzatorka wiedzy o kulturze języka, członkini Prezydium Rady Języka Polskiego, przedstawiła nam w bardzo przystępny sposób informacje o retoryce, slangu młodzieżowym i wielu innych sekretach naszego nieco skomplikowanego języka. Przykłady podawane przez prelegentkę budziły często salwy śmiechu, choć tematyka wykładu była ważka. Potem uczniowie chętnie zadawali pytania.

Z dużą dawką nowej i przydatnej wiedzy próbowaliśmy własnych sił w pisaniu wierszy podczas przerw. Choć na moment mogliśmy zamienić się w profesjonalnego pisarza i stworzyć dzieło. Niezwykle pomogła nam w tym makieta z wizerunkiem Adama Mickiewicza, która wręcz motywowała nas do napisania czegoś wartościowego.  Okazało się, że w każdym tkwi poeta.

W środę dwie klasy z humanistyczne i inni wytypowani uczniowie mieli zaszczyt uczestniczyć w wykładzie prof. Tadeusza Zgółki pt. „Dlaczego warto i należy mówić poprawnie po polsku?, który miał miejsce w Collegium Maius. Podobnie jak wykład prof. Ewy Kołodziejek, ten również dostarczył nam wiedzy o bardzo wielu dotąd nieznanych zjawiskach językowych. Pan Profesor odwoływał się kilkukrotnie do angielszczyzny, podawał też przykłady ze słownika poprawnej polszczyzny, co jeszcze bardziej ożywiło całe spotkanie. Umówiliśmy się z panem Profesorem na kolejny wykład za rok.

Za to w czwartek wszystkie przerwy spędzaliśmy w świetnej atmosferze, siedząc na poduszkach w bibliotece i wsłuchując się w odczytywane przez pracowników szkoły fragmenty „Małego  Księcia”. Podczas pierwszej przerwy mieliśmy przyjemność słuchać czytającej pani dyrektor Grażyny Lach. W czasie kilku następnych –  nauczycieli, którzy pokazali nam, że płynne odczytanie to nie wszystko, ponieważ trzeba zadbać o odpowiednią intonację i emocje. Całe przedsięwzięcie zakończyły oklaski i uśmiechy na twarzach.

Natomiast o godzinie 14.20 wszystkie klasy gimnazjalne dzielnie przystąpiły do walki o miejsce w finale Konkursu Teatralnego na najlepszą inscenizację wylosowanego fragmentu lektury szkolnej. Jury wyłoniło cztery najlepsze scenki teatralne. W piątek półfinalistów czekała końcowa eliminacja podczas uroczystego finału Tygodnia Języka Polskiego. Wszystkie klasy mogły oddać jeden głos na ulubioną scenkę. Głosowali też nauczyciele. Okazało się, że uczestnikom finału najbardziej przypadła do gustu adaptacja „Dziadów” w wykonaniu klasy Ie.

Podczas piątkowego podsumowania dowiedzieliśmy się też, że zwyciężczynią szkolnego dyktanda została Aleksandra Dziekan z klasy IIb, zdobywając tytuł Mistrzyni Ortografii G11  oraz Mistrzyni Ortografii ZSO NR 15. Podsumowano także inne konkursy, m.in. fotograficzny („Żywe okładki”), który wygrali Olga Skolasińska z Ia oraz Jakub Lemiesiewicz z IIIa.

Warto pamiętać, iż nie liczy się jednak wygrana, ale dobra zabawa i postępy w nauce. Poznawanie lektur na wesoło, pisanie opowiadanie w niecodzienny sposób – myśmy się po prostu w ten sposób uczyli, nawet o tym nie wiedząc! Tydzień Języka Polskiego, choć trwał tylko pięć dni, nastawił nas pozytywnie do języka ojczystego i uświadomił, że jest to ważny aspekt naszej kultury osobistej.

Basia Dudzińska kl. I b

Czytaj także: Dualizm korpuskalrno-falowy

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *