Młodzi naukowcy w wieku 13-20 lat, zakwalifikowani do konkursu E(x)plory mają przed sobą trudne zadanie. Na zbliżającym się Regionalnym Festiwalu Naukowym we Wrocławiu będą musieli zaprezentować swoje projekty szerokiemu gronu odbiorców i przekonać do nich jury. Już 07.04.2017 będziemy mogli obejrzeć ich prace we Wrocławskim Parku Technologicznym.
Festiwal Naukowy E(x)plory zawita już po raz czwarty do Wrocławia. Wzorem lat ubiegłych, Fundacja Zaawansowanych Technologii organizuje go wspólnie z Wrocławskim Parkiem Technologicznym i Fundacją Pro Mathematica – Poprzez nasze festiwale promujemy naukę i zachęcamy młodzież do realizowania własnych projektów badawczych – mówi Joanna Gogolińska, dyrektor Fundacji. – Program Festiwalu jak co roku jest bogaty w ciekawe warsztaty i pokazy naukowe, jestem przekonana, że wszyscy pasjonaci nauki będą nimi usatysfakcjonowani. – Ciekawie zapowiada się także rywalizacja w regionalnym etapie Konkursu Naukowego E(x)plory, w której weźmie udział 31 projektów, w tym 3 z Wrocławia 2 z Oleśnicy i 1 z Bolesławca.
Podczas Festiwalu we Wrocławiu, prezentacjom projektów konkursowych będzie towarzyszyć bogaty program pokazów i warsztatów naukowych, skierowanych do młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej. W programie m.in. pokazy mrożących krew w żyłach eksperymentów, wykłady o wirtualnej rzeczywistości, warsztaty z optyki, design thinking i genetyki. Udział w festiwalu jest bezpłatny, zgłoszenia można przesyłać na adres wroclaw@explory.pl.
[ad name=”HTML”]
Festiwal Naukowy E(x)plory we Wrocławiu, jest jednym z pięciu regionalnych festiwali, jakie Fundacja Zaawansowanych Technologii organizuje w ramach VI już edycji Programu E(x)plory. Obok Wrocławia, festiwale goszczą także w Szczecinie, Warszawie, Toruniu oraz Podzamczu koło Kielc. Wydarzenie finałowe E(x)plory 2017, czyli Gdynia E(x)plory Week odbędzie się w dniach 18-21 października 2017 w Gdyni. W tegoroczną edycję E(x)plory zaangażowało się ponad 60 partnerów.
Poniżej przedstawiamy projekty biorące udział we wrocławskim etapie, wraz z sylwetkami wybranych uczestników:
Robert Kristof i Jan Cyran
Zaprezentują projekt „Solution“ – prototyp prostych, aczkolwiek skutecznych okularów do wspomagania nawigacji ludzi niewidomych w terenie. Na podstawie odczytów z czujników jest w stanie określić rozmieszczenie przeszkód w terenie na poziomie głowy użytkownika. „Jest to usprawnienie jakiego według nas do tej pory brakowało. Projekt on dla nas szczególnie ważny, ponieważ dzięki niemu nie dość że możemy komuś pomóc, to zapewnia nam materiał na którym możemy prowadzić dalsze testy, co może prowadzić do dalszego jego usprawniania” – mówią.
Robert Kristof
Robert chodzi do klasy 4Tm (Technik Mechatronik), Zespółu Szkół Technicznych w Rybniku. Interesuje się drukiem i obróbką 3D oraz konstruowaniem urządzeń elektrycznych. Najwięcej czasu jednak poświęca na aktywności sportowe, o których mówi tak: „Główne z nich związane są z kuglarstwem, a szczególnie z żonglerką, slackline oraz monocyklem. Uwielbiam łucznictwo którym zajmuję się od początków pobytu w aktualnej szkole. Pobocznymi ale równie dla mnie ważnymi zainteresowaniami są Rolkarstwo, jazda na longboardach oraz strzelectwo.” Po maturze wybiera się na studia związane z Automatyka i Robotyką, lub lotnictwem i kosmonautyką. Tak opowiada o swoim udziale w E(x)plory:
„Po raz pierwszy o konkursie E(x)plory usłyszałem od starszego kolegi, który brał w nim udział. Od tego momentu wiedziałem że jest to coś, w czym chciałbym uczestniczyć. Gdy tylko zobaczyłem że coś, co stworzyłem spełnia kryteria startu w E(x)plorach, uznałem że jest to dobry moment na wystartowanie. E(x)plory to dla nas wielka szansa na poszerzanie swojej wiedzy oraz spotkanie ciekawych ludzi z którymi możemy wymieniać swoje doświadczenie. Jest to dla nas wielki krok na przód który otwiera przed nami nowe możliwości.”
Słucha różnorodnej muzyki, lubi Rybnicki park nad Nacyną, na terenie Kampusu, a jego ulubiona książka to „Tunele“ autorstwa Rodericka Gordona i Briana Wiliamsa.
Jan Cyran
Jan chodzi do 2 klasy mechatronicznej w Zespole Szkół Technicznych w Rybniku. Podobnie, jak Robert, interesuje się drukiem 3D i sportem – trenuje pływanie, paintball oraz tchoukball. Poza tym interesuje się grafiką komputerową i fotografią. Po maturze chciałby pójść na studia związane z obecnym kierunkiem nauczania – mechatroniką. Na pytanie, dlaczego zdecydował się na udział w festiwalu E(x)plory odpowiada tak:
„Zachęcił mnie do tego aktualny lider projektu, Robert Kristof. Uznałem że udział w E(x)plorach może przynieść korzyści związane z dalszym pogłębianiem wiedzy, oraz daje możliwość spotkania wielu ciekawych ludzi.”
Słucha Arctic Monkeys, lubi Rynek w Gliwicach, swoich rodzinnym mieście, a jego ulubiona książka to „Metro 2033” Dimitrija Głuchowskiego.
Zuzanna Grzyb
Chodzi do IX LO im.C.K.Norwida w Częstochowie, do klasy 2 biologiczno-chemiczno-matematycznej. Interesuje się naukami biologicznymi i chemicznymi. W wolnym czasie stara się rozwijać swoje zainteresowania. Jest również zafascynowana mechanizmem działania mózgu i jego wpływem na funkcjonowanie człowieka i zwierząt. „Uwielbiam czytać oraz pić kawę w miłym towarzystwie. Relaksuję się przy muzyce klasycznej” – dodaje. Po maturze chciałaby pójść na medycynę.
Na pytanie o to, dlaczego wzięła udział w konkursie E(x)plory odpowiada: „Uważam, że nauka jest bardzo ciekawa, a żeby to odkryć trzeba poznać samego siebie. Ten konkurs właśnie to umożliwia. Uważam również, że nauka i jej rozwój jest ponadczasową wartością. Każdy pomysł na rozwiązanie problemu jest dobry. Młodszy wcale nie oznacza gorszy.” A tak mówi o swoim projekcie:
„Metoda, którą opracowałam dotyczy ochrony zarodka i płodu przed czynnikami teratogennymi, jaki stanowią leki psychotropowe i przeciwpadaczkowe. Obecnie nie ma skutecznego rozwiązania tego problemu. Ilość osób z chorobami typu psychiatrycznego wciąż wzrasta, a kobiety które muszą przyjmować leki podczas ciąży mogą mieć tylko nadzieję, że ich dziecko urodzi się bez wad wrodzonych. Chciałam pogodzić te dwa wykluczające się do tej pory fakty i zapewnić kobietom komfort psychiczny. W celu kontynuowania dalszych badań niezbędne jest nawiązanie współpracy z firmami farmaceutycznymi. Uważam, że projekt jest ważny, ponieważ umożliwi ochronę dwóch osób w jednej.”
Jej ulubiona książka to „Pacjenci“ J. Thorwald’a.
Gabriel Domanowski i Tomasz Kłodnicki
Uczęszczają do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Marii Skłodowskiej-Curie w Oleśnicy i zaprezentują projekt „Wykorzystanie bezprzewodowej sieci czujnikowej w codziennym życiu”.
Iwo Paszula, Kacper Kępa i Bartek Dzikowski
Uczą się w V Liceum Ogólnokształcącym im. gen. Jakuba Jasińskiego we Wrocławiu. Ich projekt to „Skraplanie wody z powietrza”.
Jan Kudrawiec
Reprezentant Gimnazjum nr 39 im. Rotmistrza Witolda Pileckiegowe Wrocławiu, prezentuje projekt „Wpływ światła emitowanego przez urządzenia codziennego użytku zawierających diody LED na pozawzrokową odpowiedź organizmu.”
Kacper Woliński
Również uczęszcza do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Marii Skłodowskiej-Curie w Oleśnicy. Kacper przedstawi projekt „Internet z balonu”.
Magdalena Przystarz i Julia Przybylska
Uczą się w I Liceum Ogólnokształcącym im. Bolesława Broniewskiego w Bolesławcu. Ich projekt to „Analiza domowych sposobów przedłużania świeżości kwiatów ciętych”.
Stanisław Koza
Uczy się w Liceum Ogólnokształcąceym nr III im. Adama Mickiewicza we Wrocławiu. Zaprezentuje projekt „Chaos Engine”.
Pełna lista projektów wraz z opisami znajduje się TUTAJ.
[ad name=”rect – tipmedia”]