Moc śniadania!

Share

Śniadanie – bez wątpienia najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Śniadanie to ogromna dawka energii, bez której mózg nie jest w stanie prawidłowo pracować. Osoby, które nie rezygnują z tego posiłku dłużej czują się rano syte i rzadziej wybierają słodkie przekąski w ciągu kilku następnych godzin.

Śniadanie ma bardzo dobry wpływ na funkcjonowanie organizmu! Dzięki spożywaniu wartościowych produktów dostarczane są składniki pokarmowe, które poprawiają pamięć, a także ułatwiają przyswajanie wiedzy. Mowa oczywiście o witaminach z grupy B, cynku, czy żelazie.

Na co najczęściej skarżą się ci, którzy rezygnują z jedzenia śniadań? 

Osoby, które omijają ten posiłek, najczęściej skarżą się na występowanie nastrojów depresyjnych, są pesymistycznie nastawione do świata, pojawiają się problemy z koncentracją. Często są nadpobudliwe i mają problemy z pamięcią krótkotrwałą i epizodyczną.

Spożywanie śniadań, a masa ciała.

Spożywanie pierwszego porannego posiłku ma również bardzo istotny wpływ na utrzymanie prawidłowej masy ciała! Badania donoszą, że Ci którzy regularnie spożywają śniadania, rzadziej mają problem z nadwagą i otyłością.  Poza tym wiąże się to również z mniej częstym występowaniem chorób przewlekłych takich jak: nadciśnienie tętnicze, czy cukrzyca typu 2.

reklama-zak
reklama

Kiedy i co warto wybierać na pierwsze śniadanie?

Śniadanie powinno być spożywane w ciągu pierwszej godziny po przebudzeniu. Bardzo ważne, aby było urozmaicone i kolorowe. Wybierając produkty zbożowe sięgajmy po pełnoziarniste, jak ciemne pieczywo, czy płatki np. owsiane. Bardzo ważne jest również aby jak najczęściej spożywać niskotłuszczowe produkty mleczne – mleko, twarogi, jogurty. Dbajmy również o to, by na talerzu znalazło się jak najwięcej warzyw – im bardziej zielono, kolorowo, tym lepiej!

Kilka prostych i zdrowych propozycji:

pasta z makreliNajbardziej popularną propozycją są kanapki – po nie sięga najwięcej osób, które jedzą śniadania. Ja chciałabym zaproponować kanapki z pastą rybną, która oprócz witamin i wapnia dostarczy cenne kwasy tłuszczowe omega-3, niezbędne do prawidłowej pracy mózgu. Potrzebna będzie wędzona ryba np. makrela, twaróg i passata pomidorowa. Wszystkie składniki należy ze sobą połączyć i nakładać na kromki pieczywa (najlepiej pełnoziarnistego).

budyń jaglanyDrugą propozycją jest owocowa jaglanka, którą podawać można w formie zblendowanej, budyniu. Kasza jaglana wyróżnia się wysoką wartością odżywczą, stanowi źródło witamin z grupy B, żelaza i miedzi. Może również pełnić alternatywę dla tradycyjnych płatków owsianych, których nie powinny spożywać osoby cierpiące na celiakię. Do przygotowania dwóch porcji tego przysmaku potrzeba: 1/3 szklanki kaszy jaglanej, 2 i 1/3 szklanki mleka, owoce np. banan, łyżeczkę masła i szczyptę soli. Kaszę ugotuj na mleku z dodatkiem masła i szczypty soli. Do gotowej kaszy można dodać kostkę startej gorzkiej czekolady – całość zmiksuj razem z owocami.

Wiele osób preferuje również omlet będący źródłem wysokowartościowego białka, czy wapnia. Tylko od wyobraźni osoby przygotowującej zależy to z czym je zrobi: z dodatkiem warzyw, ziół, sera (np. koziego), pikantnych przypraw, czy na słodko z owocami. Są proste i szybkie w wykonaniu.

Pomysłów na śniadanie może być tak wiele, ile osób je wykonujących. Najważniejsza zasada jest taka, by o śniadaniu nie zapominać i wybierać te produkty, które będą dostarczać cennych składników pokarmowych!

Smacznego!

Joanna Hołowko, dietetyk; doktorant w Zakładzie Biochemii i Żywienia Człowieka PUM

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *